Production and consumption of sulanca fabrics in the brazilian northeast (1950s and 1960s): photography and oral history
fotografia e história oral
DOI:
https://doi.org/10.18817/ot.v22i40.1247Keywords:
migration, popular clothing, social distinctionsAbstract
With the migration process from the Northeast to the Southeast, since the Getúlio Vargas government (1930-1945), networks were formed among migrants regarding the Northeastern community and a new type of textile production popularly known as “Sulanca.” These garments incorporated fashion patterns characterized as being suitable for work or special occasions, such as baptisms or weddings, and were considered the fashion of the poor. These garments originated in the 1950s, using raw materials discarded by industries in São Paulo, which were returned to the Northeast in trucks associated to the migration process, especially to Pernambuco. From the 1960s onwards, it spread throughout the Northeast, remaining there until the 1990s. Using oral history methodology and photographs, we analyze this process of production and consumption of clothing in the agreste and coastal areas of the Northeast. Based on theoretical constructs from sociologists and historians, we analyze the relationships between migration, textile production, and a typology of clothing from the Northeastern agreste and sertão.
Downloads
References
ALÁRIO, Mônica Agda de Souza. Os estilistas e a produção da moda. 2007. 200 f. Tese (Doutorado em Sociologia) - Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2007.
ALVES, Emiliano Rivello. Pierre Bourdieu: a distinção de um legado de práticas e valores culturais. Sociedade e Estado, Brasília, DF, v. 23, n. 1, p. 179-184, 2008.
BRANDINI, Valéria. Vestindo a rua: moda, comunicação & metrópole. Revista Fronteiras, São Leopoldo, v. 1, p. 23-33, 2007.
BOM MEIHY, José Carlos Sebe. Manual de história oral. 5 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2005.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Lisboa: Difel, 1989.
BOURDIEU, Pierre; DELSAUT, Yvette. O costureiro e sua grife: contribuição para uma teoria da magia. In: BOURDIEU, Pierre. A produção da crença: contribuição para uma economia dos bens simbólicos. 2. ed. São Paulo: Zouk, 2004. cap. 5, p. 115-190.
BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus, 2007.
BURNETT, Annahid. O debate sobre dependência, marginalidade e informalidade: para uma perspectiva de abordagem do fenômeno Sulanca. Revista Em Debate, n. 9, p. 140-161, 2013a.
BURNETT, Annahid. A “saga” dos retalheiros: um estudo sobre a instituição da feira da Sulanca no Agreste Pernambucano. Século XXI: Revista de Ciências Sociais, v. 3, n. 2, p. 9-40, 2013b.
BURNETT, Annahid. Vozes da Sulanca: a história oral sobre a instituição da feira da Sulanca no agreste de Pernambuco. Revista Oralidades, n. 12, p. 43-63, 2013c.
BURNETT, Annahid. As raízes rurais da Feira da Sulanca no Agreste Pernambucano. Revista Extensão Rural, v.21, n. 4, p. 9-31, 2014a.
BURNETT, Annahid. A afirmação da petite bourgeoisie formada pelos pioneiros da Sulanca em Santa Cruz do Capibaribe, PE. Revista Latitude, v. 8, n. 2, p. 237-254, 2014b.
BURNETT, Annahid. O “ponto de mutação” da Sulanca no Agreste de Pernambuco. Revista História Oral, v. 17, n. 2, p. 153-171, jul./dez., 2014c.
BURNETT, Annahid. Vozes da Sulanca. Alemanha: Editora NEA, 2016.
CARVALHO, Vânia Carneiro de; FILIPPI, Patrícia; LIMA, Solange Ferraz de. Como tratar coleções de fotografias. São Paulo: Arquivo do Estado: Imprensa Oficial do Estado, 2002.
CRANE, Diana. A moda e seu papel social: classe, gênero e identidade das roupas. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2006.
DA MATTA, Roberto. O oficio de etnólogo, ou como ter anthropological blues. Boletim do Museu Nacional: Antropologia, n. 27, p.1-12, 1978.
DILL, Aidê Campello. História e Fotografia: fragmentos do passado. Porto Alegre: Martis
Livreiro Editor, 2009
FAGUNDES, Francisco et al. Memórias e trajetórias sociais de famílias faccionistas do agreste paraibano e pernambucano. Revista Direitos, trabalho e política social, v. 9, n. 16, p. 171-209, 2023.
KOSSOY, Boris. Fotografia e história. 2. ed. rev. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.
MARX, Karl. O Capital – Livro I – crítica da economia política: o processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2013.
MAUAD, Ana Maria. Através da imagem: fotografia e história interfaces. Tempo, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 73-98, 1996.
OLIVEIRA, Gildson. Frei Damião: o santo das missões. São Paulo: FTD, 1997.
POLANYI, Karl. A grande transformação: as origens da nossa época. Rio de Janeiro: Editora Elsevier, 2000.
SETTON, Maria da Graça. A moda como prática cultural em Pierre Bourdieu. Revista de Moda, Cultura e Arte, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 119-141, 2008.
THOMPSON, Paul. A voz do passado. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
VILLA, Marco Antonio. Quando eu vim-me embora: história da migração nordestina para. São Paulo. Rio de Janeiro: Laya, 2017.
VILAÇA, Marcos Vinícios. Em torno da sociologia do caminhão. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1969.
Entrevistas
MARQUES, Inácio Antônio. No começo não era sulanca, não, era mulambo. Entrevistador: Oculto para fins de publicação. Santa Cruz do Capibaribe, 28 mar. 2013.
MARQUES, Gersina. Era o tempo do pano na porta. Entrevistador: Oculto para fins de publicação. Santa Cruz do Capibaribe, 29 mar. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Francisco Fagundes de Paiva Neto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Outros Tempos - Pesquisa em foco - História de http://www.outrostempos.uema.br/site/ é licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil.

